Wednesday 13 August 2014

KONSEP SALAM DALAM ISLAM PART 1


HADITH:¡عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يسلم الراكب على الماشي, والماشي على القاعد والقليل على الكثير.(al-Bukhari, no 5764, kitab al-Isti’dhan, bab Taslim al-Rakib. Sahih Muslim, no 4019, Kitab al-Salam. Sunan Tirmidzi, no 2627, Kitab al-Isti’dham. Sunan Abu Daud, no 4523, kitab al-Adab).

Maksudnya:Daripada Abu Hurairah, katanya, Rasulullah saw bersabda: Orang yang berkenderaanatau di atas kenderaan itu memberi salam kepada orang yang berjalan. Orang berjalan memberi salam kepada yang duduk. Manakala yang sedikit memberi salam kepada yang ramai.”

(al-Bukhari, no 5764, kitab al-Isti’dhan, bab Taslim al-Rakib. Sahih Muslim, no 4019, Kitab al-Salam. Sunan Tirmidzi, no 2627, Kitab al-Isti’dham. Sunan Abu Daud, no 4523, kitab al-Adab)

Dalam hadith berkenaan nabi menjelaskan perkara berkaitan dengan adab dan tata susila ketika berkomunikasi atau menjalinkan hubungan sesama muslim.Adab murni yang disebutkan adalah kaedah bagaimana memberi dan menjawab salam.Baginda menyatakan hendaklah yang berkenderaan memberi salam kepada yang berjalan supaya tiada timbul perasaan dengki, sombong, riak, takabbur dll.Untuk menunjukkan dalam islam tiada beza mereka yg kaya dan miskin, berpangkat dan tidak, yg membezakan adalah akhlaq dan taqwa kepada Allah.¡Selain itu juga, yang berjalan hendaklah mengucapkan salam kpd yg duduk, manakala yg sedikit mengucapkan salam kepada yang banyak.¡Semua itu adalah semata-mata utk mendidik umat  menghormati semua peringkat usia, baik tua, muda dsb.¡Untuk membentuk perasaan menghormati dan dihormati serta kasih sayang sesama Islam.¡Sesuai dengan sunnah nabi dimana hukum memberi salam adalah sunat, namun menjawab adalah wajib.¡Budaya mengucapkan salam tidak boleh dipandang remeh dan enteng oleh umat Islam kerana nabi amat menggalakkannya.¡Di zaman yg canggih ini sepatutnya umat Islam menggunakannya untuk kemaslahatan umat Islam dgn sebarkan salam.¡Mengucap dan menjawab salam tidak ditentukan pd golongan tertentu shj, bahkan kesemua golongan umat Islam samada kanak2, dewasa, org tua, yg dikenali mahupun yg tidak dikenali.


¡ ¡Manusia yg mula2 mengucapkan salam adalah Nabi Adam ianya sebagaimana hadith berikut:¡¡خلق الله أدم وطوله ستون ذراعا ثم قال اذهب فسلم على أولئك من الملائكة.... فقال السلام عليكم ....¡¡(Sahih Bukhari, no 3079, kitab ahadith al-Anbiya’, bab khalq Adam Sahih muslim, no 5075, kitab al-Jannah wa sifat Na’imiha)

¡Maksudnya:¡“Allah menciptakan Adam dengan ketinggian mencecah 60 hasta. Kemudian Allah berfirman kepadanya: “ Pergilah kamu dan ucapkanlah salam terhadap kesemua para malaikat dan dengarlah apa yg mereka jawab dengan salam penghormatan terhadap engkau yg juga merupakan salam penghormatan keatas anak-anak Adam. Adam pun mengucapkan salam terhadap para malaikat dan malaikat menjawabnya:” salam sejahtera ke atas engkau dan rahmat Allah terhadap engkau. Para malaikat menambahnya lagi dgn ucapan kerahmatan Allah.”

¡Lafaz salam dan Islam adalah dua lafaz yang telah sebati, kerana kedua-duanya mempunyai makna dan kata dasar yang sama.¡Islam dan salam berkongsi makna dari sudut, keamanan, ketenangan, kebahagiaan, keindahan dsb.¡Mengucapkan salam bermaksud mendoakan kesejahteraan, ketenangan, kebahagiaan dan keselamatan sesama Islam.¡Salam juga adalah nama daripada nama-nama Allah iaitu “as-Salam”¡Hadith Sifat/nama  Allah sebagai as-Salam:¡¡السلام اسم من أسمأ الله تعالى وِاذ حييتم بتحية فحيوا بأحسن منها أو ردوها.

¡Maksudnya:¡¡“Al-salam itu adalah nama daripada nama-nama Allah, apabila kamu diucapkan dengan ucapan penghormata, hendaklah kamu jawab ucapan salam tersebut dengan lebih baik atau yang sama dengannya.”¡¡(Sahih Bukhari, no3079, kitab al-Isti’dhan, bab al-Salam Ism min Asma’ Allah.)

¡Dengan sebab itu Allah menjadikan namanya as-Salam sebagai penghormatan dan salam sejahtera utk hamba-hamba-Nya.¡Ianya juga bermaksud selamat, iaitu selamat daripada kecelakaan dan kebinasaan.

¡Membawa maksud doa, doa yang diucapkan sesama muslim.¡Amalan dan budaya dalam Islam yg mulia yg sangat dituntut, ianya adalah simbol kasih sayang dan simbol sifat ahli syurga sebagaimana hadith:

¡ ¡لا تدخلوا الجنة حتى تؤمنوا, ولا تؤمنون حتى تحابوا. الا ادلكم على شيء, اذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السلام بينكم. ¡Maksudnya:¡ ¡Kamu tidak akan dapat masuk syurga sehinggalah kamu beriman dan kamu tidak dianggap beriman sehinggalah kamu saling berkasih sayang (sesama muslim). Sukakah kamu aku tunjukkan satu kaedah yang jika kamu amalkannya menyebabkan kamu  saling kasih mengasihi? Baginda bersabda: iaitu kamu sebarkan salam sesama kamu.”¡ ¡(Sahih Muslim, no,81, kitab al-Iman, bab Bayan annahu la Yudkhul al-Jannah.) ¡Salam boleh dilakukan secara langsung (berdepan) atau tidak langsung (k.salam) melalui orang lain, ianya adalah salah satu daripada sifat ulamadan golongan alim.¡ ¡Mengucapkan dan menjawab salam adalah sebahagian daripada iman, dengan sebab itu Allah menggesa hambanya mengucapkan salam sebagai syiar (lambang) Islam, dgn sbb itu umat Islam melambangkan umat yg selamat dan aman, suka kpd keselamat dan keamanan dan menolak keganasan. ¡Kalimah-kalimah dan ungkapan yang baik seperti salam adalah ucapan ahli-ahli syurga, mereka tidak mengucapkan kata-kata yang melalaikan dan ungkapan yang kosong.

¡Firman Allah:¡ ¡لا يسمعون فيها لغوا ولا تأثيما* الا قيلا سلما سلما*  ¡Terjemahan :¡Mereka tidak akan mendengar di dalam syurga itu perkataan yang sia-sia dan tidak pula sesuatu yang menyebabkan dosa. Mereka hanya mendengar ucapan: Selamat! Selamat! (dari satu kepada yang lain)¡ ¡(al-Qur’an, al-Waqi’ah,56:25-26)

¡Salam merupakan budaya dan cara hidup Islam serta adab Islam yang harmoni.¡Sesiapa yg memeluk agama Islam ia akan selamat dunia dan akhirat, serta selamat darahnya drp dibunuh.¡Seseorang itu tidak sepatutnya memulakan percakapan sebelum ia mengucapkan lafaz salam terlebih dahulu. ¡Memulakan salam adalah sunat hukumnya, namun menjawabnya adalah wajib.¡
¡Jika org yg ingin memberi salam itu ramai, iaitu lebih dr seorang, memulakan salam itu adalah sunat kifayah hukumnya, dan tercapai pahala sunat dalam kumpulan tersebut.
¡Jika org yg ingin memberi salam itu ramai, iaitu lebih dr seorang, memulakan salam itu adalah sunat kifayah hukumnya, dan tercapai pahala sunat dalam kumpulan tersebut.¡Jika org yg ingin memberi salam itu ramai, iaitu lebih dr seorang, memulakan salam itu adalah sunat kifayah hukumnya, dan tercapai pahala sunat dalam kumpulan tersebut.¡Jika org yg ingin memberi salam itu ramai, iaitu lebih dr seorang, memulakan salam itu adalah sunat kifayah hukumnya, dan tercapai pahala sunat dalam kumpulan tersebut.¡Jika org yg ingin memberi salam itu ramai, iaitu lebih dr seorang, memulakan salam itu adalah sunat kifayah hukumnya, dan tercapai pahala sunat dalam kumpulan tersebut.
¡Jika org yg ingin memberi salam itu ramai, iaitu lebih dr seorang, memulakan salam itu adalah sunat kifayah hukumnya, dan tercapai pahala sunat dalam kumpulan tersebut.

¡
¡Kiranya org yg diberi salam itu seorang, maka menjawabnya adalah wajib/fardhu ain, namun jika yg diberikan salam itu ramai/berkumpulan, maka menjawabnya adalah fardhu kifayah.¡ ¡Namun lebih afdhal sekiranya ahli kumpulan itu semuanya memberi salam dan kumpulan yang diajukan salam semuanya menjawab ucapan salam berkenaan.¡ ¡Hukum sunat memulakan salam dan wajib menjawab salam telah disepakati oleh ulama sebagaimana yg dinyatakan oleh Ibn Abd al-Barr.


0 comments:

Post a Comment