Tuesday 8 July 2014

PERKEMBANGAN ILMU AQIDAH



PERKEMBANGAN ILMU AQIDAH
Oleh : Ustaz Ahmad Naim bin Azlan

Ringkasan peringkat perkembangan ilmu aqidah adalah seperti berikut:

1.    Zaman Rasulullah S.A.W
a.    Umat Islam (para sahabat) menerima segala ajaran Rasulullah S.A.W  tanpa banyak persoalan, jika ada maka mereka terus bertanyakan pada Baginda.
b.    Oleh itu tidak timbul masalah perbahasan aqidah seperti sifat 20 atau sifat ketuhanan.
c.    Kefahaman para sahabat pada waktu itu sangat hebat. Mereka mampu memahami al-Quran dan hadis dengan baik tanpa kekeliruan.
d.    Para sahabat tidak mempersoalkan makna di sebalik aqidah dan sifat Allah sebaliknya terus menerima tanpa soal.
e.    Para sahabat ada bersama Rasulullah S.A.W ketika wahyu disampaikan maka mereka dapat mempelajari ajaran Islam secara langsung. Ini menguatkan lagi pemahaman mereka.
f.     Rasulullah S.A.W menegah para sahabat dari banyak mempersoalkan perihal zat Allah serta qada’ dan qadr.

2.    Zaman Selepas Kewafatan Rasulullah S.A.W
a.    Dalam pemerintahan khalifah pertama iaitu Abu Bakar tidak timbul masalah perbahasan aqidah kerana para sahabat masih ramai, dan mereka lebih fokus kepada usaha menghadapi ancaman musuh-musuh Islam.
b.    Apabila mereka berdepan dengan ayat mutasyabihah mereka beriman dengannya secara langsung dan tanpa mempersoalkan maksud di sebaliknya dan menyerahkan maknanya kepada Allah S.W.T.
c.    Adapun perselisihan yang berlaku pada waktu tersebut hanyalah dalam perkara furu’ (cabang) bukannya dalam permasalahan usul.
d.    Jika timbul sebarang keraguan maka mereka terus merujuk al-Quran dan Hadis. Sekiranya tak dijumpai maka mereka mengamalkan qias.
e.    Para sahabat khususnya khalifah kedua, Saidina Umar bin al-Khattab menentang keras tindakan memperbahaskan perkara yang berkaitan dengan aqidah.
f.      
3.    Zaman Khalifah Saidina Umar bin al-Khattab R.A
a.    Jajahan takluk kerajaan Islam bertambah luas sehingga ke benua Afrika, maka penganut agama Islam bertambah dengan pesat.
b.    Dalam masa yang sama ramai para sahabat yang telah wafat.
c.    Umat bangsa bukan Arab mula memeluk Islam dan mereka tidak mampu memahami perkara yang berkaitan dengan agama secara mendalam.
d.    Pertembungan ideologi atau fahaman lama mereka dengan ajaran yang dibawa oleh Islam menimbulkan kecelaruan kepada bangsa bukan Arab khusunya. Tambahan pula mereka masih terpengaruh dan susah untuk menghapuskan adat dan kepercayaan lama mereka.

4.    Zaman Khalifah Saidina Uthman bin Affan R.A
a.    Berlaku pertelingkahan dan kekacauan politik yang serius dalam pentadbiran yang akhirnya mengakibatkan pembunuhan khalifah.
b.    Perpecahan umat Islam membuatkan timbuk pelbagai puak dan ini mengakibatkan terjadi perdebatan, perbahasan dan pentakwilan ayat al-Quran khusunya berkaitan aqidah mengikut pandangan puak masing-masing.
c.    Periwayatan hadis palsu bertambah banyak.
d.    Akhirnya muncul pelbagai fahaman baru dalam Islam.

5.    Zaman Khalifah Saidina Ali bin Abi Talib R.A
a.    Perpecahan di kalangan umat Islam semakin serius rentetan peristiwa pembunuhan Saidina Uthman.
b.    Suasana umat Islam pada waktu tersebut kacau bilau dan rapuh.
c.    Ini membuka ruang bagi musuh Islam untuk merosakkan umat Islam dengan lebih mudah, khususnya golongan Saba’iyah.
d.    Muncul golongan Khawarij dan Syiah yang menyimpang dari ajaran aqidah Islam sebenar.
6.    Zaman Khilafah Bani Umayyah
a.    Lahir kebebasan untuk membincangkan perkara-perkara yang didiamkan oleh ulama-ulama salaf, maka muncullah mereka yang memperbahaskan masalah qada’ dan qadar antaranya Ma’bad al-Juhani, Ghailan ad-Dimasyqi dan Ja’d ibnu Dirham.
b.    Selepas itu lahir pula golongan yang menafikan qudrat dan iradat manusia. Golongan ini dinamakan Jabariyyah dan diasaskan oleh Jahm bin Safwan.
c.    Fahaman ini akhirnya dikembangkan dan mempengaruhi fahaman Mu’tazilah. Fahaman ini disebarkan pada penghujung abad pertama oleh puak aliran Khawarij. Hassan al-Basri menyanggah aliran ini dan tidak disetujui oleh muridnya Wasil bin Ata’.
d.    Wasil bin Ata’ akhirnya mengasingkan diri dari Hasan al-Basri dan menggelar diri mereka Mu’tazilah.
e.    Muncul aliran Mu’tazilah yang dipelopori oleh Wasil bin Ata’. Aliran ini banyak menyimpang dari konsep aqidah Ahlu Sunnah wal Jamaah.

7.    Zaman Khilafah Abbasiyah
a.    Dianggap sebagai zaman keemasan perkembangan ilmu empayar Islam. Kekuatan empayar Islam dikatakan berada di tahap kemuncak pada zaman ini.
b.    Perluasan jajahan takluk Islam semakin meluas dan semakin ramai memeluk Islam, walaubagaimanapun umat Islam terpaksa menghadapi pengaruh kepercayaan lama yang datang daripada bekas penganut Majusi dan lain-lain.
c.    Perdebatan dan perbahasan berkenaan aqidah semakin hebat dan meluas. Pengaruh fahaman yang salah terutamanya Mu’tazilah merebak di kalangan umat Islam.
d.    Oleh  demikian lahirlah tokoh-tokoh Islam yang berusaha mempertahankan aqidah ahlu sunnah wal jamaah antaranya Imam Abu Hasan al-Asy’ari.
e.    Berlainan dengan method disiplin ilmu aqidah ulama’ salaf, pendekatan yang baru diguna pakai untuk mematahkan hujah golongan Mu’tazilah yang berhujah berdasarkan akal dalam perbahasan aqidah. Pendekatan ini ialah menggunakan dalil atau hujah aqli (akal) di samping dalil naqli (al-Quran dan as-Sunnah)
f.     Perkembangan ilmu sangat pesat. Banyak kitab ditulis dan diterbitkan dalam pelbagai bidang termasuk aqidah. Ilmu aqidah mula dipelajari oleh umat Islam sebagai cabang ilmu terpenting dalam Islam.
g.    Hal ini berlarutan sehingga ditubuhkan fakulti usuluddin di universiti-universiti.




0 comments:

Post a Comment