PERKEMBANGAN
ILMU AQIDAH
Oleh : Ustaz Ahmad Naim bin
Azlan
Ringkasan peringkat perkembangan ilmu aqidah adalah
seperti berikut:
1. Zaman
Rasulullah S.A.W
a. Umat
Islam (para sahabat) menerima segala ajaran Rasulullah S.A.W tanpa banyak persoalan, jika ada maka mereka
terus bertanyakan pada Baginda.
b. Oleh
itu tidak timbul masalah perbahasan aqidah seperti sifat 20 atau sifat
ketuhanan.
c. Kefahaman para sahabat pada waktu itu sangat hebat. Mereka
mampu memahami al-Quran dan hadis dengan baik tanpa kekeliruan.
d. Para
sahabat tidak mempersoalkan makna di sebalik aqidah dan sifat Allah sebaliknya
terus menerima tanpa soal.
e. Para
sahabat ada bersama Rasulullah S.A.W ketika wahyu disampaikan maka mereka dapat
mempelajari ajaran Islam secara langsung. Ini menguatkan lagi pemahaman mereka.
f. Rasulullah
S.A.W menegah para sahabat dari banyak mempersoalkan perihal zat Allah serta
qada’ dan qadr.
2. Zaman
Selepas Kewafatan Rasulullah S.A.W
a. Dalam
pemerintahan khalifah pertama iaitu Abu Bakar tidak timbul masalah perbahasan
aqidah kerana para sahabat masih ramai, dan mereka lebih fokus kepada usaha
menghadapi ancaman musuh-musuh Islam.
b. Apabila
mereka berdepan dengan ayat mutasyabihah mereka beriman dengannya secara
langsung dan tanpa mempersoalkan maksud di sebaliknya dan menyerahkan maknanya
kepada Allah S.W.T.
c. Adapun
perselisihan yang berlaku pada waktu tersebut hanyalah dalam perkara furu’
(cabang) bukannya dalam permasalahan usul.
d. Jika
timbul sebarang keraguan maka mereka terus merujuk al-Quran dan Hadis.
Sekiranya tak dijumpai maka mereka mengamalkan qias.
e. Para
sahabat khususnya khalifah kedua, Saidina Umar bin al-Khattab menentang keras
tindakan memperbahaskan perkara yang berkaitan dengan aqidah.
f.
3. Zaman
Khalifah Saidina Umar bin al-Khattab R.A
a. Jajahan
takluk kerajaan Islam bertambah luas sehingga ke benua Afrika, maka penganut
agama Islam bertambah dengan pesat.
b. Dalam masa yang sama ramai para sahabat yang telah
wafat.
c. Umat bangsa bukan Arab mula memeluk Islam dan mereka
tidak mampu memahami perkara yang berkaitan dengan agama secara mendalam.
d. Pertembungan
ideologi atau fahaman lama mereka dengan ajaran yang dibawa oleh Islam
menimbulkan kecelaruan kepada bangsa bukan Arab khusunya. Tambahan pula mereka
masih terpengaruh dan susah untuk menghapuskan adat dan kepercayaan lama mereka.
4. Zaman
Khalifah Saidina Uthman bin Affan R.A
a. Berlaku
pertelingkahan dan kekacauan politik yang serius dalam pentadbiran yang
akhirnya mengakibatkan pembunuhan khalifah.
b. Perpecahan
umat Islam membuatkan timbuk pelbagai puak dan ini mengakibatkan terjadi
perdebatan, perbahasan dan pentakwilan ayat al-Quran khusunya berkaitan aqidah
mengikut pandangan puak masing-masing.
c. Periwayatan
hadis palsu bertambah banyak.
d. Akhirnya muncul pelbagai fahaman baru dalam Islam.
5. Zaman
Khalifah Saidina Ali bin Abi Talib R.A
a. Perpecahan
di kalangan umat Islam semakin serius rentetan peristiwa pembunuhan Saidina
Uthman.
b. Suasana umat Islam pada waktu tersebut kacau bilau dan
rapuh.
c. Ini membuka ruang bagi musuh Islam untuk merosakkan
umat Islam dengan lebih mudah, khususnya golongan Saba’iyah.
d. Muncul golongan Khawarij dan Syiah yang menyimpang
dari ajaran aqidah Islam sebenar.
6. Zaman
Khilafah Bani Umayyah
a. Lahir
kebebasan untuk membincangkan perkara-perkara yang didiamkan oleh ulama-ulama
salaf, maka muncullah mereka yang memperbahaskan masalah qada’ dan qadar
antaranya Ma’bad al-Juhani, Ghailan ad-Dimasyqi dan Ja’d ibnu Dirham.
b. Selepas
itu lahir pula golongan yang menafikan qudrat dan iradat manusia. Golongan ini
dinamakan Jabariyyah dan diasaskan oleh Jahm bin Safwan.
c. Fahaman
ini akhirnya dikembangkan dan mempengaruhi fahaman Mu’tazilah. Fahaman ini
disebarkan pada penghujung abad pertama oleh puak aliran Khawarij. Hassan
al-Basri menyanggah aliran ini dan tidak disetujui oleh muridnya Wasil bin
Ata’.
d. Wasil
bin Ata’ akhirnya mengasingkan diri dari Hasan al-Basri dan menggelar diri
mereka Mu’tazilah.
e. Muncul
aliran Mu’tazilah yang dipelopori oleh Wasil bin Ata’. Aliran ini banyak
menyimpang dari konsep aqidah Ahlu Sunnah wal Jamaah.
7. Zaman
Khilafah Abbasiyah
a. Dianggap
sebagai zaman keemasan perkembangan ilmu empayar Islam. Kekuatan empayar Islam
dikatakan berada di tahap kemuncak pada zaman ini.
b. Perluasan
jajahan takluk Islam semakin meluas dan semakin ramai memeluk Islam,
walaubagaimanapun umat Islam terpaksa menghadapi pengaruh kepercayaan lama yang
datang daripada bekas penganut Majusi dan lain-lain.
c. Perdebatan
dan perbahasan berkenaan aqidah semakin hebat dan meluas. Pengaruh fahaman yang
salah terutamanya Mu’tazilah merebak di kalangan umat Islam.
d. Oleh demikian lahirlah tokoh-tokoh Islam yang
berusaha mempertahankan aqidah ahlu sunnah wal jamaah antaranya Imam Abu Hasan
al-Asy’ari.
e. Berlainan
dengan method disiplin ilmu aqidah ulama’ salaf, pendekatan yang baru diguna
pakai untuk mematahkan hujah golongan Mu’tazilah yang berhujah berdasarkan akal
dalam perbahasan aqidah. Pendekatan ini ialah menggunakan dalil atau hujah aqli
(akal) di samping dalil naqli (al-Quran dan as-Sunnah)
f. Perkembangan
ilmu sangat pesat. Banyak kitab ditulis dan diterbitkan dalam pelbagai bidang
termasuk aqidah. Ilmu aqidah mula dipelajari oleh umat Islam sebagai cabang
ilmu terpenting dalam Islam.
g. Hal ini berlarutan sehingga ditubuhkan fakulti
usuluddin di universiti-universiti.
0 comments:
Post a Comment